Selasa, 25 Mei 2010

TUDUHAN S. VELL PAARI- UMNO PUNCA MASALAH BN KALAH PILIHANRAYA DAN ISU KEKALUTAN DALAM MIC ADALAH TUDUHAN KUIRANG BIJAK.

Akhbar Utusan Malaysia hari ini 25Mei, 2010. Muka Surat 3 telah menyiarkan tuduhan anak Presiden MIC, S. Vell Paari dengan angkuh menuduh UMNO sebagai punca mesyarakat cina dan india tidak memberi sokongan kepada Barisan Nasional dalam pilihanraya yang lalu.

Tuduhan ini dibuat didalam keadaan dimana gelombang kebangkitan masyarakat india dan sebahagian pemimpinnya yang secara terang-terangan mendesak ayahnya Datuk Seri S. Samy Vellu supaya berundur dari jawatan Prisden MIC yang dianggap oleh pemerhati politik sebagai 'harta pusaka' dan hak mutlak pemimpin seperti Samy Vellu yang berkuasa hampir 40 tahun lamanya,

Penubuhan Gerakan Anti Samy Vellu ( GAS) oleh bekas Timbalan ketua Pemuda MIC V. Mugilan dan beberapa pemimpin MIC yang dipecat presiden terus membakar sentimen masyaralkat india suapaya menolak dan memaksa Datuk seri samy meletak jawatan.

Anak Samy Vellu dalam akhbar harian ini juga mendakwa sentimen penubuhan GAS ada kaitan dan mendapat restu dari pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO dan mendakwa sokongan tersebut sebagai memulakan satu tindakan yang berbahaya dan berharap orang luar tidak mencapuri urusan dalam parti MIC.

Beliau juga mendakwa keputusan parti perlu dihormati kerana ayahnya dipillih melalui proses demokrasi oleh ketua dan perwakilan dan tidak perlu dipertikaikan.

Beliau juga mengatakan kemerosotan sokongan kepada BN oleh masyarakat india dan cina dalam PRU ke 12 lalu buka berpunca dari MCA atau MIC sebaliknyanya sokongan itu hakis oleh isu-isu ketidaksamarataan dalam pelbagai aspek, isu penarikan lesen pembelian besi buruk dan penahanan pemimpin Hindraf.


KOMEN :

Sebagai anak kepada pemimpin nombor satu MIC, S. Vell Paari memang wajar mempertahankan bapanya lebih-lebih lagi beliau juga telah dilantik oleh Presiden sebagai Anggota Jawatankuasa Kerja Pusat MIC tetapi dalam masa yang sama beliau perlu memahami kehendak ahli dan masyarakat india yang mahukan perubahan disamping mendesak presiden meletakkan jawatan.

Isu mengundur diri oleh Datuk Seri S. Samy bukan pekara baru malah iannya telah dijanjikan oleh beliau beberapa kali tetapi tidak pernah ditunaikan, masyarakat india yang mahukan perubahan ternanti-nanti detik tersebut namun beliau terus memainkan dan membaharui janji-janjinya entah sampai bila. Keadaan ini menbuatkan masyarakat india merasa jelik dan sampailah masa mereka sanggup membuat bantahan terbuka denga cara penubuhan GAS dan sebagainya.

Dakwaan anak Samy Vellu mengatakan pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO campur tangan dalam isu pembentukan GAS yang tidak masuk akal langsung kerana UMNO mempunyai banyak kerja untuk mengembalikan kepercayaan masyarakat melayu supaya menyokong BN, MIC perlu ingat UMNO sanggup mengakui kelemahannya dalam banyak pekara sehingga sokongan kepada UMNO dalam pilihanraya dulu merosot sehingga pemimpin parti sanggup meletak jawatan dan memberikan kercayaan kepada pemimpin muda yang lain untuk meneruskan perjuangan parti sehinggalah Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak memikul amanah dan mengalas tanggung jawab bagi membangun dan meperkasakan negara dan rakyat menjelang pilihanraya umum ke 13 nanti.

Isu dalaman MIC sepatutnya telah selesai dan cara terbaik ialah dengan langkah pengunduran Samy Vellu dari jawatan presiden MIC, tetapi keadaan itu tidak berlaku yang akhirnya menjadikan MIC sebuah parti yang dianggp pempunyai pemimpin 'kebal' dari segala-galanya sehingg bertindak memecat sesiapa yang mempertikaikanya. Keadaan ini sebenarnya langsung tidak membantu MIC dan masyarakat india malah keadaan ini akan melemahkan parti utama kaum india itu dan merugikan masyarakat india seluruhnya.

Dakwaan isu ketidaksamarataan dan sebagainya ibarat memukul air didulang, terpercik muka sendiri dimana S. Vell Paari perlu ingat bapanya adalah pemimpin masyarakat india yang berkuasa hampir 40 tahun lamanya, apakah yang tekah dibuat oleh sibapa dalam tempoh tersebut untuk masyarakat india? sepatutnya banyak perubahan yang telah berlaku dalam tempoh tersebut..., perlu diingat penubuhan HINDRAF juga adalah diantara faktor penyebab dan penolakan kaum india kepada kerajaan BN yang tidak bersetuju dengan Datuk Samy Vellu sebagai presiden MIC.

Oleh itu, kepada A. Vell Paari perlulah insaf dengan kenyataan tersebut dan saudara sepatutnya menjadi salah seorang yang mampu menasihati presiden supaya berundur dengan cara terhormat demi kepentingan masyarakat india dan Kerajaan, bapa saudara sebenarnya adalah antara tokoh dari kaum india yang mempunyai banyak jasa kepada negara ini dan jangan lah sejarah dan ketokohan tersebut tercalar dan terpalit angkara ' tidak mendengar rintihan' dan ibarat kemaruk kuasa sehingga faktor kemilangan ini bertukar menjadi kebencian yang menengelamkan sejarah kegemilangan seorang tokoh yang banyak berjasa seperti Datuk Seri Samy Vellu...!!

Fikir-fikirkan...

1 ulasan:

  1. Dey tamby........lu ingat itu parti MIC sudah jadi macam Smay's Dinasty Party ka..... pooooraaah....

    BalasPadam