Rabu, 15 Jun 2011

PAS DIPERSIMPANGAN ?

Gara-gara keputusan Muktamar agong Pas yang berlangsung baru-baru ini dengan penonjolan muka baru seperti Mat Sabu selaku Timbalan Prisden dan kekalahan Nasaruddin Mat Isa disamping penguguran Datuk Dr Hassan Ali sebagai pesuruh jaya Pas Selangor dan Datuk Hj Harun Taib yang turut digugurkan membuktikan parti berkenaan mahu menghapuskan golongan ulama dalam parti tersebut.

Kemenangan naib-naib presiden dari semua golongan yang dikatakan pro kepada Anwarinas membuktikan perjuangan DAP untuk 'mematikan' langkah Pas selama ini yang berjuang untuk sebuah negara islam telah berjaya. Langkah parti Pas yang mengalih konsep perjuangannya kepada parti berkebajikan untuk menampakkan parti tersebut lebih liberal, langkah ini didorong kuat untuk memenagi hati kaum lain supaya mendapat sokongan dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.

Langkah mengetepikan prinsip perjuangan asal mereka iaitu mendirikan sebuah negara islam tinggal sebagai slogan kosong sahaja, yang peliknya tokoh-tokoh 'OTAI' dalam Pas sedikitpun tidak merasa bersalah diatas tindakan mereka.. mereka mungkin sudah lupa dengan Amat Haji Hadi yang beria-ia dipegang suatu masa dahulu yang sanggup menghalalkan darah orang UMNO kerana UMNO difitnah dan diandaikan cuba menghalang hasrat Pas untuk menubuhkan negara islam ketika itu.., kerana Amanat tersebut umat islam telah berpecah belah hingga kini, meraka juga mungkin telah lupa dengan kenyataan Karpal Singh selaku Pengerusi DAP yang mengatakan ' Langkah Mayat dia dulu.. sekiranya Pas berhasrat untuk mendirikan sebuah negara islam'.

Pemimpin dan penyokong-penyokong Pas seperti merelakan apa yang terjadi..tetapi percayalah mungkin ramai juga dikalangan meraka yang secara senyap menunggu masa untuk menunjukkan protes atas langkah tersebut.. Nik Aziz seperti kelazimannya merestukan apa sahaja termasuk memberikan fatwa tersendiri jika keadaan berpihak kepada partinya dan sanggup bersengkongkol dengan parti Dap dan PKR diatas hasrat untuk menumbangkan kerajaan BN yang ditunjangi UMNO.. Nik Aziz merasakan UMNO adalah parti yang zalim dan seolah tiada barang satupun kebaikansepanjang lebih 50 tahun memerintah..

Haji Hadi Awang dan Nik Aziz pun sama, meskipun beliau tahu golongan ulama dalam Pas dah tinggal dia berdua sahaja masih nak mengaku jaguh.. tengoklah nanti apabila puak Edrogen bertindak dalam parti kerana mereka semua adalah puak yang menyokong Anwar Ibarhim yang menjadi idola mereka.. mereka juga sepatutnya mengkaji tahap moral idola mereka itu..

Sekarang Pas telah memilih untuk menjadikan berkebajikan sebagai dasar terbaru perjuangan parti mereka, ramai yangb berpendapat supaya pihak ROS membatalkan pendaftaran PAS kerana terang-terangan telah lari dari memperjuangkan islam.. sebenarnya semua pekara-pekara yang ada hubung kait dengan kebajikan telah diperjuang dan dilaksanakan oleh UMNO/ BN sejak dulu hingga sekarang malah ramai yang telah mendapat limpahan dan nikmat dari apa yang dilakukan oleh UMNO itu.. Pas baru sahaja hendak bermula.. dengan mengetepikan asas dan prinsip perjuangannya.. meraka seolah-olah berada dipersimpangan.. diantara mempertahankan prinsip Islamnya atau mengikut kemahuan songsang demi mencapai cita-cita untuk ke Putra Jaya..

Fikir-Fikirkan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan