Ahad, 18 September 2011

Penghapusan ISA Mengikut Peredaran Masa dan Keperluan

Baru-baru ini YAB Perdana Menteri telah mengadakan sidang khas di Angkasapuri sempena ucapan Hari kemerdekaan dari Hari Malaysia yang disambut serentak tahun ini.

Dalam ucapannya YAB Dato' Seri Mohd Najib selaku Perdana Menteri telah membuat beberapa pengumuman penting diantaranya penghapusan ISA , ramai yang terkejut dengan pengumuman ini , YAB Dato' Seri Najib ternyata berani mengambil rasiko yang menjadi tuntutan pihak pembangkang selama ini dalam setiap kali ceramah mereka untuk menarik sokongan rakyat.., ramai yang tidak percaya dengan berita ini termasuk pemimpin -pemimpin pembangkang, mereka menjadi "kaku" dengan perkembangan ini..

Bagi sesetengah pihak pengumuman ini wajar dibuat oleh pihak Kerajaan dibawah pimpinan Najib, mereka percaya Kerajaan dan YAB Perdana Menteri telah memikirkan semasak-masaknya sebelum penghapusan ISA ini dibuat..ini semua kearah masa depan negara yang lebih bebas dan terbuka setelah melalui fasa-fasa tertentu dimana akta berkenaan telah sampai masanya untuk dilupuskan berbanding keperluannya di masa lalu.

Pendek kata melalui Akta ISA yang diwujudkan dulu sehingga kehari ini telah membantu kententeraman dan keamanan negara dapi puak pelampau.. negara pada ketika itu sangat memerlukan ISA supaya rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum dan etnik tidak di api-apikan oleh sentimen perkauman sehingga boleh menghancurkan negara.

Sekarang zaman telah berubah, peredaran masa dan tuntutan untuk membenteras gejala subersiv telah mula perlahan, untuk itu wajarlah Kerajaan memikirkan mekenisme lain untuk menggantikan ISA, akta yang lebih sesuai dengan peredaran masa dan keperluan selepas 54 Tahun Merdeka.. untuk itu telah terbukti Kerajaan Datuk Seri Najib peka dengan tuntutan ini dan berani mengistiharkan penghapusan akta yang telah banyak 'berjasa' kepada negara.

Selepas ini mungkin pihak pembangkang mendabik dada berkata penghapusan ISA adalah berkat perjuangan mereka selama ini dan Kerajaan BN tiada pilihan lagi selain mengikut arahan pembangkang demi servival politik BN menjelang pilihanraya umum ke 13 nanti.

Bagi kami selaku rakyat yang cintakan negara dan keamanan..selalu yakin dan percaya , YAB Perdana Menteri telah melakukan sesuatu yang berani dan releven demi masa depan negara dan rakyat tentunya memahami asas dan tujuan tersebut.. harapan rakyat agar makensime atau cara yang yang lebih sesuai dapat diparatikkan untuk menggantikan ISA demi keamanan dan kemakmuran negara kan terus terpilihara untuk selama-lamanya!

Syabas YAB PM ...! Selamat Menyambut Merdeka dan Selamat Hari Malaysia..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan