Jumaat, 5 Februari 2010

SARANAN NIK AZIZ AGAR UMNO-PAS BERBINCANG- SATU KEBENARAN ATAU RETORIK?

Hari ini 05 Februari, 2010 beberapa akhbar utama telah menyiarkan cadangan Tok Guru Nik Aziz selaku mursyidul Am PAS supaya PAS dan UMNO duduk semeja berbincang mengenai isu berkaitan agama islam. Beliau berkata demikian pada Seminar berkaitan Kalimah Allah yang dihadiri sama oleh Editor majalah Hearld-The Catholic Weekly, Lawrance Adrewe dan wkil Buddha, Loo Choo Siang di Pusat Tarbiah Islam (PUTIK) di Kota Bharu.

Beliau mendakwa apa gunanya UMNO terus bertengkar dengan PAS sejak 50 tahun , banyak masa, kepakaran dan kewangan UMNO telah diguna untuk melawan gerakan islam seperti PAS sedangkan parti PAS membawa islam.

Itulah antara intipati cadangan NIk Aziz.

Permasalahannya sekarang ialah sejak bila pula Nik Aziz telah menukar nada percakapannya yang mati-matian tidak mahu berkerjasama dengan UMNO dalam beberapa pekara sebelum ini telah menjadi lembut. Inilah yang dikatakan orang politik, kalau beliau teguh dengan pendirian agamanya beliau tidak akan menjadi 'sesumpah' dengan bercakap hari ini lain esok lain.

Memang betulah sesetengah pendapat mengatakan Nik Aziz orang politik, semua kata-katanya ada muslihat politik sebab itulah masyarakat telah tidak mempedulikan lagi saranan Tok guru ini, orang melayu islam telah mula hilang respek kepadanya.

Ramai berpendapat selama ini pun UMNO tidak mempunyai sebarang masalah untuk duduk berbincang dengan PAS mengenai pelbagi pekara, tetapi satupun tidak menjadi kenyataan, semuanya berpunca dari kenyataan Nik Aziz sendiri yang mengatakan tidak perlu ada perbincangan dengan UMNO, beliau berkata lebih baik berkerjasama dengan kafir dari berkerjasama dengan UMNO, inilah tabiat buruk dan sifat riak beliau yang menganggap dirinya lebih berkuasa dari semua orang dalam parti PAS.

Sekarang lain pulak jadinya, beliau sendiri yang cadangkan supaya diadakan perbincangan dengan UMNO, dah nyanyuk orang tua ni... tukarlah pemimpin sebegini , tak ada orang lain lagi ke yang boleh menjadi jurucakap PAS, malu parti, malu islam dibuatnya...

Ramai juga percaya lepas ni Nik Aziz akan menafikan kenyataannya.. dan menuduh orang lain yang kata beliau tidak pernah kata.. seolah-olah UMNO yang nak adakan perbincangan kerana parti tersebut didakwa sedang sakit dan tersepit, percayalah Nik Aziz golongan agama yang 100% terlibat dengan politik, semua kata-katanya ada kepentingan politik , semuanya retorik!!

Fikir-fikirkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan